Terugkijken helpt vooruitzien

bureau wat:

Afgelopen week was ik op vakantie en na zo’n week is het altijd weer even opstarten. Bij dat opstarten helpt het me om ‘even’ terug te kijken op waar ik was gebleven voor de vakantie en wat ik daarmee dus weer moet oppakken komende tijd. En ‘en passent’ kom ik dan ook altijd weer zaken tegen die ik een soort van was vergeten, maar waar ik wel wat mee wil of moet.

Terugkijken helpt vooruitzien

Graag deel ik mijn tips hoe ik het aanpak om na de vakantie terug te kijken om daarna weer met frisse moed vooruit te gaan. En eigenlijk zou iedereen dat met een zekere regelmaat moeten doen. Door de waan van de dag willen er nog wel eens zaken blijven liggen. En dat zijn natuurlijk niet de werkzaamheden voor je klanten, maar wel de zaken waar het je eigen onderneming betreft. En laten die zaken nu net zo belangrijk zijn als de werkzaamheden voor je klant…

Kortom, plan op structurele basis in dat je terugkijkt op de werkzaamheden van afgelopen week of maand en plan daarmee de werkzaamheden voor de komende periode.

Aan de slag

  1. Kijk in je agenda welke afspraken je afgelopen periode hebt gehad. Zijn er tijdens die afspraken beloftes over en weer gedaan wat je zou doen/uitzoeken/verwerken/ontvangen/etc.? En heb jij ook alles gedaan wat je had beloofd of zijn er nog zaken blijven liggen? Zet alles op je takenlijst voor de komende periode met een datum erbij wanneer het klaar moet zijn én wanneer je het gaat doen.
  2. Ik werk in mijn e-mail met vlaggetjes wanneer ik wat moet doen met een mail. Zodra ik een mail heb afgewerkt dan archiveer ik deze in de juiste map. Maar er blijven altijd wel vlaggetjes staan in een week. Omdat ik er op dat moment dat ik de mail las er niks mee kon, nog wacht op aanvullende informatie of omdat ik het gewoon vergeten ben. Ik scroll dus met regelmaat mijn mail door op zoek naar vlaggetjes en zet ze op de takenlijst met een datum erbij om ze uiteindelijk af te kunnen vinken.
  3. Tegenwoordig wordt er ook veel via de WhatsApp gecommuniceerd. Daar worden af en toe ook vragen in gesteld waar ik op een later moment op terug moet komen. Om te voorkomen dat ik dit vergeet, probeer ik dit altijd direct in mijn takenlijst te zetten. Maar voor de zekerheid controleer ik toch altijd aan het einde van de week even de berichten van die week om te controleren dat ik stiekem toch niet iets vergeten ben.

Door deze communicatiekanalen terug te lezen, kan je jezelf ook gelijk een aantal reflecterende vragen stellen 😉

– waarom heb ik iets nog niet gedaan wat ik wel zou doen?

– wat was er afgelopen periode leuk om te doen en zou ik nog wel een keer willen doen?

– wat ging er goed tijdens gesprekken en wat ging er minder lekker en zou ik van kunnen leren?

– wat is een resultaat dat je afgelopen periode hebt bereikt waar je heel blij van werd en nog steeds nu je dat weer even terugziet?

En weer door

Nu je in kaart hebt gebracht wat je de afgelopen tijd hebt gedaan (en wat dat met je heeft gedaan) en welke werkzaamheden er nu nog liggen (en waarom?), kan je je takenlijst bijwerken. Het maken van een lijst is één ding, maar ‘m ook afwerken is dan wel een volgende. Geef daarom prioriteiten aan zaken die echt belangrijk zijn. Wat helpt je om vooruit te kunnen en is van belang om dan ook af te werken. En plan het daarmee dan ook in je agenda. Bij voorkeur dag een uurtje, of een dagdeel per week (of 2 dagdelen per week…) waarbij je werkt aan je takenlijst en daarmee aan je bedrijf.

Dat plannen blijft lastig…

Vind jij dat terugkijken en plannen en vooruitzien nu lastig om alleen te doen? Laat mij je dan helpen. Ik kan je de schop onder de kont geven om te doen wat nodig is en ik laat je af en toe even stilstaan. Interesse? Bel of mail me om een afspraak te maken en dan kijken we samen waar we gaan stilstaan zodat jij vooruit kan en kan groeien in je bedrijf.

Alleen ga je sneller (soms), maar samen kom je verder!

Zo, ik ben voor deze week weer klaar met stilstaan en vooruitkijken. Ik kan weer aan de slag!

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.